Kannanotto EU:n elpymissuunnitelmasta

Hannu HoskonenBlogi

Eduskunnan Suuri valiokunta esittää päätöksellään 12.6.2020 valtioneuvoston kantaan viitaten, että neuvotteluja EU:n elpymissuunnitelmasta jatketaan edelleen EU komission kanssa. Suuren valiokunnan tiedossa oli Perustuslakivaliokunnan antama lausunto EU:n elpymisvälineen valmisteluista.

Lausunnossaan Perustuslakivaliokunta ottaa yksiselitteisen selkeän kannan menossa oleviin elvytyssuunnitelman neuvotteluihin. Valiokunnan mukaan elpymissuunnitelma on ongelmallinen kansallisen budjettimme päätösvallan takia. Asiasta päättää aina eduskunta ja se ei kuulu EU-jäsenyyden takia EU:lle siirrettyyn päätöksentekoon. Perustuslainmukaisuuden Suomessa tulkitsee aina Perustuslakivaliokunta, jonka päätökset sitovat kaikkia eduskunnan valiokuntia ja valtioneuvostoa kiistattomasti.

Perustuslakivaliokunnan mukaan 12.6.2020 tehty valiokunnan päätös on yksiselitteinen. Valtioneuvoston ei tule hyväksyä tai edistää ehdotettua unionin lainanottoa ja jäsenvaltion siihen kytkeytyvää vastuuta avustusmuotoisista tukivälineistä.

Jos valtioneuvosto lipsuu tämän keskeisen oikeusvaltioperiaatteen noudattamisesta, hallitus edustaa silloin Suomea oikeusvaltioperiaatteen vastaisesti suuren valiokunnan kannan mukaisesti. Oikeuskansleri valvoo valtioneuvoston toiminnan perustuslainmukaisuutta.

Asia on Suomen kannalta erittäin vakava, jos keskeiset kansanvallan toimijat eivät noudata valtiosääntöä.

Ilomantsi 16.6.2020

Hannu Hoskonen, kansanedustaja

Julkaistu alunperin 16.6 eri median edustajille.